سوالی که شاید تا چند سال پیش مطرح نمی‌شد ولی امروزه یکی از سوالاتی است که ذهن هرکسی را به خود مشغول کرده شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است. قبل از هر چیز بهتر است تعریف مختصری از شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم:

شبکه‌های اجتماعی ابزارهای ارزان قیمتی هستند که تکنولوژی و ارتباطات اجتماعی را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، این ابزارها معمولا بر پایه اینترنت و موبایل هستند.

فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و … از جمله این شبکه‌ها هستند که به گوش همه ما خورده و با آنها آشنایی داریم و متاسفانه یا خوشبختانه امروزه قسمت اعظمی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده‌اند.

نقش شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی

شبکه‌های اجتماعی به مدیران کسب و کار صدایی برای شنیده شدن می‌دهند و راهی را برای آنها فراهم می‌کنند تا بتوانند با مدیران دیگر کسب و کارها و همینطور مشتریان بالقوه و بالفعل خود ارتباط برقرار کنند؛

برند شما را شخصی سازی می‌کنند به شما کمک می‌کنند که پیام خود را خیلی راحت با بقیه به اشتراک بگذارید.

اما برای اینکه بتوانید نتیجه دلخواهتان را از شبکه‌های اجتماعی بگیرید و در این راه به موفقیت برسید باید آن‌ها را جزئی از زندگی روزمره خودتان قرار دهید که این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. اگر فکر می‌کنید که شبکه‌های اجتماعی فقط برای کسانی هستند که کسب و کارهای کوچک دارند و می‌خواهند راه‌های مختلف کسب و کار را در آن آزمون و خطا کنند باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. بیایید باهم تعدادی از شرکت هایی که عضو شبکه های اجتماعی هستند را بررسی کنیم:

از نمونه‌های خارجی میتوان به شرکت BMW اشاره کرد؛ این شرکت از فیسبوک برای فروش بیشتر استفاده می‌کند و حتی صفحه‌ای برای هوادارانش دارد. درست است، حتی این شرکت هم ارزش شبکه‌های اجتماعی را متوجه شده و یک حساب کاربری در توییتر ایجاد کرده است.

در این بین نمی‌توان از باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا چشم‌ پوشی کرد، او در دوران انتخابات ریاست جمهوری استفاده زیادی از توییتر داشت و بیش از ۷۰ هزار فالوور داشت. البته ترامپ هم از این قافله عقب نماند و استفاده زیادی از شبکه های اجتماعی کرد که امروزه تیتر بسیاری از سرویس های خبری است.

همانطور که متوجه شدید شرکت‌های اتومبیل سازی خارجی و حتی رئیس جمهور کشورهای مختلف مثل آمریکا هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بنابراین میتوان به راحتی به اهمیت این ابزارها پی‌برد.

شبکه های اجتماعی محبوب برای بازاریابی

1. فیس‌بوک
فیس‌بوک با بیش از ۵۹/۱ میلیارد کاربر، بزرگ‌ترین ترکیب جمعیتی را در میان همه‌ی شبکه های اجتماعی به شکل چشمگیری تقریبا همه‌ی‌ چیزهای اطراف‌مان را تغییر داده‌اند. با ظهور شبکه های اجتماعی ، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است. تشکیل داده است. فیس‌بوک ابزار فوق‌العاده‌ای را برای‌ کسب و کارتان فراهم کرده است که از طریق آن می‌توانید به مشتریان بالقوه‌تان در سراسر جهان متصل شوید. و از جنبه‌ی تبلیغاتی نیز به آسان‌ترین شکل ممکن، قابل مدیریت است و به شما امکان می‌دهد تا به بهترین شکل، هدف‌گیری کنید. با استفاده از تبلیغات فیس‌بوک، خریداران فعلی‌مان را با بیش از دو میلیون مشتری بالقوه با ویژگی‌‌های مشترک پیوند می‌زنیم. سپس می‌توانیم با اجازه‌ی کاربر، به نام و رایانامه‌شان (ایمیل) نیز دسترسی پیدا کنیم.

2.توییتر
ارزش توییتر در این قابلیت است که مطالب‌تان به سرعت – مثل ویروس – منتشر می‌شوند: هر چه آدم‌های بیش‌تری مطالب‌تان را به اشتراک بگذارند – یعنی محتوای‌تان را ریتوییت کنند، به دنبال‌کنندگان بیش‌تری دست خواهید یافت. آخرین اخبار، مطالب روز، و مقاله‌هایی را که در اختیار داریم، در رسانه‌های بزرگ به اشتراک می‌گذاریم. هش‌تگ‌ها تغییر بزرگی در حرکت و انتشار مطالب‌تان به وجود آورده‌اند، بنابراین به روند روز دقت کنید و هش‌تگ‌های مرتبط با مطالب روز ایجاد کنید. هم‌چنین می‌توانیم مطالب آدم‌های معروفی را که دنبال‌کنندگان زیادی دارند، ریتوییت کنیم تا بیش‌تر در معرض دید دنبال‌کنندگان‌شان قرار بگیریم.

3. اینستاگرام
از این برنامه‌ی محبوبِ اشتراک‌گذاری عکس‌ها در رویدادهای خاص و نمایشگاه‌های بازرگانی استفاده می‌کنیم. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت‌کنندگان را از طرق مختلف تشویق می‌کنیم با استفاده از هش‌تگ آن رویداد خاص، عکس‌هایی را که از آن‌جا گرفته‌اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. هم‌چنین برای آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، جوایز و طرح‌های تشویقی در نظر می‌گیریم.

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش طراحی از طریق تماس با شماره 09152167331 یا قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.