برای اینکه برندسازی رو انجام بدیم باید چند گام رو باهم بریم جلو

گام اول:ماموریت-چشم انداز-ارزش های بنیادین

گام دوم:هویت برند

گام سوم :عرضه و ارزش ارائه

گام چهارم:جایگاه سازی

گام پنجم:عناصر برند

منبع:کتاب عناصر برند سازی

نویسنده :مهندس حامد فدایی

تعدادکلمات مقاله:836

 

 

ازکجا آمده ای-آمدنت بهر چه بود…

                                                                                                                                                                      تا نـدونی کجـا میخـوای بـری

مگه فرقی هم میکنه کجا بـری

مردی قرار بود به یک سفر خیلی خوب و لوکس خارج از کشور بره چمدون خودش رو بست و پول  های مبارک شو رو برداشت به همه ام گفت دارم میرم یه مسافرت خوب.

مرد جلو باجه تهیه بلیت که یک خانم زیبا هم پشت باجه منتظره بود تا جواب مشتریان رو بده رسید ،به خانم گفت سلام یه بلیط میخواستم و خانم هم پرسید برای کجا؟ مرد در جواب گفت یه جای خوب- دوباره خانم پرسید کجا؟ و مرد دوباره جواب داد یه جای خوب، خانم جواب میده ما جاهای خوب زیادی توی دنیا داریم دقیقا کجا میخوای برید ،مرد گفت نمیدونم یه جای خوب دیگه، و این پرسش و پاسخ چند بار تکرار شد،

کجا میخوای برید؟ مرد:نمیدونم

براچی میخواین برید؟ مرد:نمیدونم

کس خاصی رو قرار ببینید اونجا؟ نمیدونم

این نمیدونم ها ادامه داشت و خانومه کم کم داشت فکر میکرد که شاید این مرد مبتلا به بیماری خاصی هست و به همین خاطر خیلی با احترام به مرد گفت: آقای محترم تا ندونید کجا میخوای برید و به من مقصد ندین من نمیتونم هیچ بلیتی براتون صادر کنم اصلا تا ندونید کجا مخواین برید چه فرقی داره کجا برین.

این داستان  خیلی از کسب و کار ها و حتی شما دوست خوب من که داری این هست برای همین تصمیم دارم قبل از اینکه بهت بگم چکار کنی با هم بفهمیم به کجا باید بریم و این راه رو چطوری بریم…

 

 

برای اینکه برندسازی رو انجام بدیم باید چند گام رو باهم بریم جلو

گام اول:ماموریت-چشم انداز-ارزش های بنیادین

گام دوم:هویت برند

گام سوم :عرضه و ارزش ارائه

گام چهارم:جایگاه سازی

گام پنجم:عناصر برند

گام اول : ماموریت-چشم انداز-ارزش های بنیادین

براساس یک نظریه تمام هدف ما در این دنیا اینه که بتونیم به چند تا سوال جواب بدیم که از جا آمده ام –آمدنم بهر چه بود و نهایتا به کجا می خوام برم هست دقیقا کار ما هم در این فصل همینه میخوام خیلی ساده و راحت جواب این چند تا سوال رو باهم پیدا کنیم. 

در یک تعریف ساده ماموریت برند، چشم انداز ها و یا بیانیه برند شما چگونگی عملکرد برند با توجه به بینشی شما در سر که دارید هست……..

گام دوم : هویت برند

           در گام اول هدفت از ارائه محصول وکسب وکارت به جامعه رو نوشتی و اینکه میخوای توی این دنیا چه نقشی داشته باشی  اما در این قسمت هدفمم اینه تا با هم به تصویری که مخاطب از برند ما میخواد داشته باشه برسیم.

         هویت یا شخصیت برند یعنی اینکه وقتی مخاطب یا مشتری برند ما، محصول ما، نام ما و یا شعار ما را می بیند و می شنود چه تصوری به ذهن یا کلامی به زبان و یا حسی بهش می خواهیم دست بده.

شخصیت برند آدم معمولی یکی مانند همه است. به ما تعلق دارد.

فقط بنویسید در یک کلمه ………

گام سوم : عرضه و ارزش ارائه

                 برای اینکه شما یک کسب وکار رو راه بندازید و یا محصولی رو روانه بازار کنید ابتدا باید بدونید که جامعه هدف و مخاطبین شما چه کسانی هستند و چه فرهنگ خریدی دارند تا بتونید روش های صحیح فروش رو براشون درنظر بگیرید.زمانی که این موارد مشخص بشه دیگه شما از سر درگمی میان بیرون و خیلی راحت هر تصمیمی که میگیرین براین اساس خواهد بود و این باعث میشه در هزینه ها تون صرفه جویی و خیلی سریع تر به نتیجه برسید. برای این کار باید از فرایندی استفادی کنیم که من اینجا اسمش رو میزارم (بهجا) این فرایند به شما کمک میکنه تا خیلی سریع و راحت به  جامعه هدف و مخاطبین خود برسید.

فرآیند (بهجا) چیست؟ و چگونه شرکتها را در فضای رقابتی یاری می کند؟

          دقیقا مثل کلمه برجام که مخفف شده است این کلمه مخفف سه کلمه (بخش بندی،هدف گیری و جایگاه سازی )است. اگه این روش رو قشنگ یاد بگیری میتونی برای هر کسب وکاری یا هرمحصولی که میخوای وارد بازار کنی انجامش بدی و سودش رو ببری….

گام چهارم : جایگاه سازی

                  چهارمین گام برای ساخت برند شما جایگاه یابی است که باتوجه به استفاد از روش بهجا سومین قسمت از این روش مربوط به جایگاه یابی میشه پس از آنکه قسمت های بخشبندی و هدفگذاری به انجام رسید، در قسمت سوم نوبت به جایگاه یابی می رسد. جایگاه یابی یعنی اشغال یک مکان مشخصی، روشن و مطلوب در ذهن مخاطب هدف نسبت به برندها و کالاهای مشابه. به عبارت دیگر، طراحی کالا و تصویر ذهنی کسب وکار است به گونه‌ای که این دو در ذهن مخاطبان هدف، از جایگاه رقابتی برجسته و نمایانی برخوردار گردند.

گام پنجم:عناصر برند

در عناصر برند هدف شما باید خلق هویت و شخصیت برند تون براساس نوشته های که در فصل قبلی داشتید و همچنین بازار هدف ومخاطبینی که انتخاب کردین باشه نه سلایق شخصی یک طراح یا شرکت تبلیغاتی.

          اما عناصر برند براساس معرفی اتحادیه بازاریابی ایالات متحده آمریکا شامل 5 عنصر مهم میشه که ابتدا نام میبرم و سعی میکنم یکی یکی توضیح بدم و مثال بزنم براتون تا راحت تر بتونید با توضیح ارتباط برقرار کنید و جامعه عمل روبپوشید ولی یک آیتم یعنی 6 رو خودم بهش اضافه کردم…….

 

 

اگه دوست دارین در مورد برند سازی و برند شدن بیشتر بدونید مطالب این مقاله از کتاب “عناصر برندسازی” است می تونید برای تهیه کتاب و بهرمندی از تخفیفات و هدیه ویژه اینجا کلید کنید.